TIETOTEKNIIKKA

Enskan uutistoimiston uutisia :) Ja miksei muidenkin...

Valvojat: Muleteer, PeMAn, enska

enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

Re: TIETOTEKNIIKKA

Viesti Kirjoittaja enska »

purjelaiva on nettiä nopeampi jos tiedosto on iso :lol:
http://www.tekniikkatalous.fi/ict/article61513.ece
enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

ipod tottelee silmäluomia :shock:
räpäytät nätille tytölle silmää ja hups... kelasi seuraavaan piisiin :lol:
tyttö iskee sinulle silmää... oikeasti se vain vaihtoi kappaletta :lol:
http://www.uusisuomi.fi/viihde/16763-ap ... ilmaluomia
enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

mutta mokkulalla ei kannata surffailla ulkomailla :lol:
lasku saattaa yllättää. 25000€ lasku saattaa aiheuttaa päänsärkyä :shock:
enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

firefox 3 jopa 8 kertaa nopeampi kuin mikkisoftan explorer
4,5 kertaa nopeampi kuin Firefox 2
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.a ... 7&tyyppi=1
enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

Katosivatko rahat tililtä? Jumittaako laajakaistamodeemi? Kiitä ohjelmistosuunnitelua.
Ohjelmistosuunnittelijalla on oltava aikaa ja halua testata työnsä tuloksia
Vuonna 2002 julkaistu raportti arvioi, että ohjelmistovirheiden vuotuiset kustannukset voivat yltää USA:ssa lähes 60 miljardiin dollariin.
Monimutkaistuvia ohjelmistoja käytetään uusilla sovellusalueilla, ja niiden rooli kasvaa esimerkiksi yritysten kriittisessä liiketoiminnassa ja lääketieteen sovelluksissa. Ohjelmistovirheistä on pahimmillaan aiheutunut ihmishenkien menetyksiä.
Dosentti Mika Katara Tampereen teknillisen yliopiston ohjelmistotekniikan laitokselta toteaa, että ohjelmistojen laatua voi parantaa testiautomaatiolla. Todellisuudessa vielä tasapainoillaan aikataulujen sekä ohjelmiston laadun ja ominaisuuksien välillä. ”Ohjelman ominaisuuksien ja toiminnan testaaminen on ollut perinteisesti ohjelmistotuotannon viimeinen vaihe, jolloin siihen ei tahtonut löytyä aikaa sen paremmin kuin motivaatiotakaan”, Katara sanoo.

Apua automaattisesta testauksesta
Ohjelmistosuunnittelijan työn tulisi Kataran mukaan olla testauslähtöistä. Tämä onkin yleistymässä, sillä yhä useammin suunnittelija tekee ohjelmaa pieninä paloina. ”Suunnittelija kirjoittaa ensin testikoodin ja sitten vasta sovelluskoodin. Valmiin järjestelmän testaaminen taas jäljittelee loppukäyttäjän toimintaa, jolloin esimerkiksi puhelimen eri toiminnot käydään mahdollisimman tarkasti läpi. Testejä pitäisikin suunnitella läheisessä yhteistyössä loppukäyttäjän kanssa.”
Valmiin järjestelmän testaus on usein käsityötä. Automaattisilla testausmenetelmillä voidaan lisätä testauksen määrää ja kattavuutta, mutta nykyisin sen avulla voidaan hoitaa lähinnä rutiininomaisia uudelleentestauksia. Lisäksi monet automatisointiprojektit ovat epäonnistuneet esimerkiksi epärealististen tavoitteiden tai toimimattomien työkalujen takia.
Tampereen teknillisellä yliopistolla tutkitaan automaattisen testauksen laajentamista niin, että se soveltuisi myös uusien virheiden etsimiseen. Ohjelmistotekniikan laitoksella pyritään tuottamaan uusia automaattisia menetelmiä, joilla testataan erilaisten sovellusten yhteistoimintaa S60-käyttöliittymällä toimivissa puhelimissa.
Kun työvaiheita automatisoidaan, herää pelko, että koneet korvaavat ihmisen ja työpaikat vähenevät. Kataran mukaan näin ei kuitenkaan välttämättä tarvitse käydä. ”Testauksen automatisointiasteen kasvu voi myös tukea kotimaista työllisyyttä. Käsintestauksessa rutiinityö kannattaa teettää tällä hetkellä esimerkiksi Kiinassa tai Intiassa, joidenkin vuosien kuluttua ehkä Afrikassa. Testiautomaatiossa ei halvan työvoiman mailla ole samanlaista kilpailuetua.”
18.3.2008 9:8 Lähde Tampereen teknillinen yliopisto
enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

crysis tökkii uusimillakin tehokorteilla :shock:
http://www.v2.fi/uutiset/pelit/2825/Cry ... korteilla/
täytyy mainita että en minäkään laittanut kuin mediumille, ja toimi tyydyttävästi.
mahtaa olla nautittavaa katsottavaa täysillä.
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Se on aina yhtä humoristista kun nuo tietyt sivustot jaksavat nämä uutiset julkaista ja satatuhatta päinvastaista uutisointia vaietaan. Shaissea sanon minä.
Pissu on tullu - Tussu on pillu
enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

höpöhöpö... meinasin aikaisemmin panna toisen uutisoijan ( vakavaksi tunnetun)
saman aiheen tänne mutta jäi väliin ja myöhemmin tuli tämä.
pointtihan on tutkimuksen tulos.
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

enska kirjoitti:höpöhöpö... meinasin aikaisemmin panna toisen uutisoijan ( vakavaksi tunnetun)
saman aiheen tänne mutta jäi väliin ja myöhemmin tuli tämä.
pointtihan on tutkimuksen tulos.
Pointti on tutkimus kokonaisuudessaan. Eikä siitä satunnaisesti poimittu (mutu) tiedonjyvä jota sitten käytetään oman ahneuden perusteena. Varmasti löytyy tutkimuksia myös piratismia vastaan vai luuletko toisin.

Lähinnä viittasin riemuun jolla esim piratebay ja tässä tapauksessa tämä, muuten asiallinen sivusto tälläisen kelkkaan lähtevät. Tottakai "teoreettisia tutkimuksia" voidaan tehdä ja saada uskottavia tuloksiakin valitaan sopivia katsantokantoja ja sopivan suppeita aiheita. Mutta otsikointi on jo sen verran persiistä ("saattaa hyödyttää yrityksiä") ja jutussakin on lauseita "saattaa vaikuttaa myönteisesti" ja "asiakas ei ehkä ostaisi tuotetta" jne diipadaapaa. Ei ainakaan minun loppututkielmassani tuommoiset "saattaa", "mietteitä" tai "ehkä" käyneet.
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

Niin loppuviimeksi pointtihan oli tutkia mitä waretetaan, jotta ne joiden tuotteita ei wareteta eivät joutuisi tuhlaamaan rahaa kopiosuojauksiin. Eikä suinkaan otsikon mukainen piratismi on hyväksi firmoille. Se oli se mitä oli tutkittu. Vois tietysti lukea ensimmäisellä kerralla loppuun asti. (tyhmä minä):???:
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

Ja vielä kun jaksoin lukea sen alkuperäisen uutisenkin, niin kysehän ei toki ollut mistään tutkimuksesta vaan poiminta taloustieteilijän pitämästä puheesta, jossa hän pohti näitä aiheita.

Hänhän pohti piratismin avulla levinneiden ilmaisten kopioiden tuomaa mainosarvoa. Ja sitä miksi pelejä kopioidaan enemmän kuin esim. firmojen käyttämiä ohjelmistoja. Toki mukana puheessa oli perinteinen "köyhät opiskelijat warettavat" kun ei ole rahaa ostaa pelejä ja he eivät ostaisi niitä muutenkaan. Eikös tämä nyt ole jo todettu vääräksi olettamukseksi esim. suomen osalta. Taitaa täällä warettajia löytyä muistakin kuin näistä köyhistä opiskelijoista.

Ihan totta on että osa jonkun huippupelin saamista myyntiluvuista perustuu puskaradioon joka hehkuttaa pelin hyvyyttä. Mutta se puskaradio pysyisi olemassa vaikka piratismi maailmasta häviäisikin. Pelaajat ovat aika kuusalla tästä tiedon valtatiestä, ja hyvä peli varmasti roikkuisi keskusteluketjuissa vaikka se olisikin kaupasta ostettu.
enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

:D
itse olen nähnyt sen piratismin tuloa siitä asti kun hommasin c64 koneen joskus
vuonna :???: mitähän se oli.... 85-86? sinnepäin :???:
silloin kulki c-kasetit kädestä käteen, lainattuna tai ostettuna.
amiga tuli ostettua 87-88 (ei piraatti, maksoi 4000 sen aikusta markkaa), kulki 700k korput kädestä käteen, lainattuna tai ostettuna.
saman teki pc:n tulo kotiin. pelit/ohjelmat tuntui kalliilta ja en niitä kaupasta ostanutkaan
vaan esim. aitoja (onko se piratismia?) tai kopsuja kavereilta.

netin ihmeellinen maailma aukesi 14.1 kilon modeemilla -9? en muista :lol:
ensimmäinen imurointi oli nasan sivuilta jostain isosta meteorisateesta sääpallosta otettu
filmi. imurointi kesti tunnin vai toista ja kesto filmillä oli joitain sekunteja :lol:
varsinainen ensi neitsyyden menetys piran kohdalla saavutettiin kun hommasin isdn vauhtipelin
kahdella kanavalla yhteensä 128k järisyttävällä vauhdilla tuli imuroitua mikälie nykyään pikku peli.

tosi asia kuitenkin on se että jos en niitä "ilmaiseksi" olisi saanut, en niitä olisi ostanutkaan.
"vaurauden" kasvaessa vuosien myötä olen ostanut useita pelejä aitona
pira pelien hankaluuteen kyllästyneenä. tietoturva on yksi minkä ostan nykyään aitona.
käyttöjärjestelmää en ole aitona ikuna ostanut johtuen hinnasta.

saatujen piraatti pelien määrästä on aiheutunut meno, joka johtuu
koneen uusimisesta suhteellisen lyhyen välein. jos pysyisi vuoden -97 osto ohjelmien parissa
ei kustannusta itselle/ tietokone valmistajien voittoa olisi syntynyt.
ei myöskään olisi syntynyt nykyisin laajaa ohjelmistotuotanto/prosessori kehitystä.
johtuen myytyjen ohjelmien massavolyymistä jos hinta on sopuisa ja suhteutettua ihmisten maksukykyyn
syntyy voittoa myös ohjelmien tekijöille.
(riippuu siitä vaatiiko omistaja 20% voittoa sijoitetulle pääomalle) :lol:
joku ne nettiin laitetuista ohjelmistakin on ostanutkin ja ei kaikki pääse/voi sieltä hakea
ohjelmiaan.
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

Noista mainituista commodoren koneistahan on tulkittavissa että piratismi on hyväksi. Mikäs sen amigan tappoi? Kyllä aikoinaan polttavien asemien ja tyhjien levyjen myyjät varmasti ovat tiliä tehneetkin.

Se kuitenkin pitää aina muistaa että peliteollisuudella ei oikeasti mene hyvin, jos ei tee simsejä. Ja siksi ne ostetut pelit ovat ihan aikuisten oikeasti tärkeitä. Kyllä tuosta linkitetystä otsikosta poiketen ostettu peli hyödyttää firmaa enemmän kuin waretettu.

Mä yritän nykyään ottaa vähemmän näppylöitä siitä mitä (me) nörtit teemme omissa neitsytkammioissamme. Mutta silloin tällöin on pakko ottaa kantaa jos asiaa yritetään kääntää ja vääntää väärinpäin, niinkuin tässä uutisessa.

Piraattiliiton sivuilta oli aikoinaan tännekkin linkitetty uutinen jossa musiikkiartisti (minulle tuntematon, mutta toisaalta sehän ei tarkoita muutakuin etten seuraa musiikkia) kehoitti warettamaan musiikkia. Ja iso iloinen uutinen oli siitä saatukin. Toisaalta aika monta tuhatta kertaa ovat muusikot kamppanjoineet piratismia vastaan, mutta eipä niitä juttuja ole piraattiliiton sivuilla näkynyt.

No viimeisin aiheesta minua lämmittänyt oli suomeen kaavaillun piraattipuolueen ohjelmajulistus, jossa vaadittiin oikeutta warettaa (toki sanamuoto ei ollut tämä, vaan puhuttiin tekijänoikeuslain alaisen materiaalin luvallisesta kopioinnista yksityiskäyttöön) ja vaadittiin parempaa yksilösuojaa tietoliikenteeseen. Eli suomeksi haluttiin oikeutta varastaa toisen tekemiä tuotteita ja vaadittiin valtiolta parempia toimia ettei siitä voi jäädä kiinni. Eikä edes läpinäkyvästi ei.

Ja pitää muistaa että jokaisen valtavan "pelitalo-korporaatio-riistokapitalismifirman" alta löytyy pelitiimejä jotka koostuvat ihan oikeista ihmisistä jotka tekevät työtä ja toivovat saavansa siitä leipänsä. Ja sitä ihan oikeiden työtätekevien ihmisten leipää piratismi nakertaa.

Mä en välitä enää siitä mitä joku yksilö tekee omissa kotioloissaan, kun en vaan jaksa vaikka haluaisinkin. Mutta siitä mä välitän jos piratismia ajatuksena yritetään vaikka edellä olleella uutisilla glorifioida.
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

enska kirjoitti::D
Tässä kohtaa on nyt pakko kysyä tämmöinen, että jos joku yrittää esim firmallaan tai sijoituksellaan tehdä voittoa se on siis paha. Mutta piratismi ei siis ole paha vaan hyvä?
Eikös se semmoinen että imuroi jonkun tekemän tuotteen, vaikka olisi varaa siitä maksaakin, ole aivan yhtä lailla ahneutta?
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

Mun pointtini ei ollut hyökätä Enskaa tai ketään muutakaan vastaan. Tuota uutistahan vastaan mä lähdin pärpööttään. Anteeksi mahdollinen ylilampuminen. :(
goofy
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Viesti Kirjoittaja goofy »

Kurko kirjoitti:
enska kirjoitti::D
Tässä kohtaa on nyt pakko kysyä tämmöinen, että jos joku yrittää esim firmallaan tai sijoituksellaan tehdä voittoa se on siis paha. Mutta piratismi ei siis ole paha vaan hyvä?
Eikös se semmoinen että imuroi jonkun tekemän tuotteen, vaikka olisi varaa siitä maksaakin, ole aivan yhtä lailla ahneutta?
A-a-a-a-asiaa !!!!! :D :D
Em mä mittä syyllist kaippa, Lahtist mä kaippa ja konekivääri
enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

tottahan se että ostettu ohjelma auttaa tekijäänsä enempi kuin ostamaton. :D
en minä näitä ohjelmia olisi kuitenkaan ostanut aitoina jos olisi pitänyt omalla rahalla ostaan.
noh... on jotain ohjelmia joista olisi voinut maksaakin.
ahneuttahan tämäkin... pitää saada paljon ohjelmia ja tietysti ilmaseksi/halvalla, :lol:
kun taas firmojen ahneus on maksimoida hinta. missä nämä kohtaa sitten :lol:
goofy
Second Lieutenant
Second Lieutenant

Viesti Kirjoittaja goofy »

enska kirjoitti:Ahneuttahan tämäkin... pitää saada paljon ohjelmia ja tietysti ilmaseksi/halvalla, :lol:
Tunnustettava on että mulla on äärimmäisen vähän mitään ostettuja ohjelmia, yhden käden sormilla laskettavissa, mutten kyllä varetakkaan oikeastaan koskaan.
Tuntuu että Enskalta on unohtunu semmonen seikka, miksi on olemassa firmoja ja miksi niiden tuotteilla on hinta. Luulen ettei kukaan kehittäisi mitää jos ei siitä mitään saisi hyötyä. Saadaanhan mekin jonkinlainen korvaus siitä mitä me tehdään, ja joku sen aina joutuu maksamaan.
Em mä mittä syyllist kaippa, Lahtist mä kaippa ja konekivääri
Van Glynz
Lieutenant Major
Lieutenant Major

Viesti Kirjoittaja Van Glynz »

goofy kirjoitti:
enska kirjoitti:Ahneuttahan tämäkin... pitää saada paljon ohjelmia ja tietysti ilmaseksi/halvalla, :lol:
Tunnustettava on että mulla on äärimmäisen vähän mitään ostettuja ohjelmia, yhden käden sormilla laskettavissa, mutten kyllä varetakkaan oikeastaan koskaan.
Tuntuu että Enskalta on unohtunu semmonen seikka, miksi on olemassa firmoja ja miksi niiden tuotteilla on hinta. Luulen ettei kukaan kehittäisi mitää jos ei siitä mitään saisi hyötyä. Saadaanhan mekin jonkinlainen korvaus siitä mitä me tehdään, ja joku sen aina joutuu maksamaan.
Mullon melkein kaikki kaupasta ostettua, mutta mulla onkin rahaa, kun kison kauheeta tuottoa työntekijöitten terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella.
Iso pitää aloittaa pienestä, niinku pienikin.
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

Van Glynz kirjoitti:
Mullon melkein kaikki kaupasta ostettua, mutta mulla onkin rahaa, kun kison kauheeta tuottoa työntekijöitten terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella.
:lol:
enska
Brigadier General
Brigadier General
Viesti:

:lol: :lol:
Muleteer
Major General
Major General
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Muleteer »

Van Glynz kirjoitti:
goofy kirjoitti:
:lol:

smilygifs668.gif
“Captain Sobel, we salute the rank, not the man.”

Kuva
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

Pakko on tähän kirjata aihetta etäisesti liippaava aivopieru tuolta Afterdawnin keskuteluista.

Aiheena oli uutinen jossa tekijänoikeuslainvalvontakeskus (tjsp) alkaa toimittaa piratismiin liittyvää materiaalia kouluille. No yllättäen se herätti kovasti vastustusta. Mutta ylivoimaisesti huvittavin kommentti oli erään käyttäjän: "Päästettäisiinkö kouluihin tupakkayhtiöiden tuottamaa tupakanvastaista materiaalia".

No ei varmaan, mutta keuhkotautiliiton materiaalia varmastai kouluissa onkin joka olisi ollut ehkä oikeampi vertaus.

Joka kolmas (noin about mutulla) kehoitti kertomaan kuinka pienen osan itse artisti saa ostetusta levystä. Kukaan ei kehoittanut kertomaan kuinka pienen osan artisti saa sitten waretetusta.

Niinkuin sanoin kukin saa tehdä puolestani niinkuin haluaa, kunhan ei pakene minnekkään "ahneet levy-yhtiöt" tai "tiedon vapaa likkuuvuus" tai vastaavan tekosyyn taakse.
PeMAn
Major General
Major General
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PeMAn »

hihihi...nyt vasta itekki huomasin tämän ketjun. Meikähän tunnustautuu aika kovaksi warestajaksi, mutta en wareta warettamisen ilosta. Mulla syyt alunperin oli raha köyhänä opiskelijana ja vielä köyhempänä työttömänä. Nyt ei niinkään se raha, vaan ehkä jopa tapa ja toisaalta piheys ja helppous sekä kiinnijäämisen riski on olematon. Eli miksi maksaa kun sen saa helposti ilmankin. Mutta ei sen puoleen, olen kyllä valmis maksamaan esim. hyvästä verkkopelistä, mutta en yksinpelistä. En edes muista koska oon viimeksi ostanu musiikkia, en ainakaan 2000 luvulla. Tosin en muutenkaan oo musiikkimiehiä. Joten jos en sitä ilmaiseksi saisi, en sitä kyllä ostaisikaan. Tosin leffat ja pelit ovat sitten hieman toinen asia. Leffoja tulisi varmasti vuokrattua (ei ostettua), mutta pelejä en varmasti juurikaan ostaisi. Ehkä niitä moninpelejä vain, jotka ostan jo nytkin.
Kurko
Brigadier General
Brigadier General

Mä olen sillälailla kans tuota kantaani säätänyt että yksityisihmisen waretus ei mua enää mitenkään ahdista. Mutta mielelleäni tykkään takertua sitten niihin "syihin" niinkuin tuo "ahneet levy-yhtiöt ja teosto vie artistin rahat". Ei sitä semmoisten taa saa mennä piiloon.

Ja sitten esim. tuo Pirate Bay alkaa mennä jo överiksi. Jos kaiffarit vetää 4 miljoonan euron vuosituloa lähinnä välittämällä varastettua tavaraa, vaikka kuinka p2p:n taakse piiloutuen, niin kyllä sitten pitää jo voida pohtia että tarttisko tehdä jotain. Jos warella rupeaa joku tienaamaan, vaikka kuinka kierosti, niin sitten pitäis jo nykysäännöilläkin olla mahdollisuus puuttua. Aikoinaan, ihan aiheesta muistutettiin, että virosta ja venäjältä hommatut piraatit hyödyttävät vain venäjän mafiaa. Se hyvä puoli tuosta internetin yleistymisestä on että enää ei rahaa sinne syydetä.

Mulla oli opiskeluaikana Sega Megadrive jonka pelit makso uutena 400-500 mk. Joku älytön hittipeli oli muistaakseni (ainoalla paikkakunnan myyjällä) 650 mk. Jos otetaan inflaatiot sun muut mukaan hinta nykyrahassa oli varmaan likemmäs 150 euroa. Ja silti niitä pelejä tuli hommattua.
PeMAn
Major General
Major General
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PeMAn »

Siis sen verran täytyy tarkentaa aikaisempaa kirjoutustani, ettei tule väärinkäsityksiä. Kun mainitsin warettamisen syyksi raha, en tarkoittanut sitä että olisin koskaan tienannut warettamisella. Centin senttiä en ole koskaan saanut tai pyytänyt. Se on sitten eri asia miten paljon rahaa on jäänyt muuhun (kaljaan) warettamisen ansiosta...
Vastaa Viestiin